Divan Edebiyatı Özet

Divan Edebiyatı

Divan edebiyatı, İslamiyet’in kabulünden sonra Anadolu’da gelişen ve 19. yüzyıla kadar varlığını sürdüren bir edebiyat türüdür. Bu edebiyat türü, Arap ve İran edebiyatlarından etkilenerek oluşmuş ve Türk kültürünün de etkisiyle kendine özgü bir nitelik kazanmıştır.

Divan edebiyatı, klasik edebiyat olarak da adlandırılır. Bu edebiyat türü, edebî sanatların en üst düzeyde kullanıldığı bir edebiyat türüdür. Aruz ölçüsü kullanılır ve süslü bir anlatıma sahiptir. Aşk, sevgili, şarap, tasavvuf ve dini temalar ağırlıktadır.

Divan edebiyatı, üç ana döneme ayrılır:

  • İlk dönem (13.-15. yüzyıllar): Bu dönemde, Anadolu’nun Türkleşmesi ve İslâmlaşması sürecinin tamamlanması sonucunda edebiyat alanında da önemli gelişmeler yaşanmıştır. Bu dönemde, Ahmet Yesevi, Yunus Emre ve Hacı Bektaş-ı Veli gibi önemli şairler yetişmiştir.
  • Orta dönem (16.-18. yüzyıllar): Bu dönemde, Osmanlı Devleti’nin en parlak dönemini yaşaması sonucunda edebiyat alanında da önemli gelişmeler yaşanmıştır. Bu dönemde, Fuzuli, Baki, Nef’i, Nedim ve Şeyh Galip gibi önemli şairler yetişmiştir.
  • Son dönem (19. yüzyıl): Bu dönemde, Batı edebiyatından etkilenme sonucunda edebiyat alanında önemli değişimler yaşanmıştır. Bu dönemde, Şinasi, Namık Kemal ve Tevfik Fikret gibi önemli şairler yetişmiştir.

Divan edebiyatında kullanılan başlıca edebî türlerdir:

  • Şiir: Divan edebiyatında en yaygın kullanılan edebî türdür. Gazel, kaside, mesnevi, rubai, terkib-i bend, tevhid, münacat, naat, hiciv, methiye, tarih, mersiye, fahriye gibi türleri vardır.
  • Nesir: Divan edebiyatında şiir kadar yaygın olmasa da kullanılan edebî türdür. Mesnevi, semailer, münazaralar, kıssalar, tarihler, tezkireler, nasihatnameler, mektuplar gibi türleri vardır.

Divan edebiyatında kullanılan başlıca edebî sanatlardır:

  • Beyit: Divan edebiyatında kullanılan temel edebî birimdir. Aruz ölçüsüne göre yazılmış iki mısradan oluşur.
  • Uyak: Beyitlerde kullanılan ses benzerliğidir. Tam, zengin, yarım, eksik ve zengine yakın gibi türleri vardır.
  • Kafiye: Beyitlerin sonunda kullanılan ses benzerliğidir. Göz için kafiye ve kulak için kafiye olmak üzere iki türde kullanılır.
  • Nazım birimi: Beyitlerden oluşan şiirlerde kullanılan birimi ifade eder. Gazel, kaside, mesnevi, rubai, terkib-i bend gibi nazım türlerinde beyit, tevhid, münacat, naat, hiciv, methiye, tarih, mersiye, fahriye gibi nazım türlerinde ise dörtlük nazım birimi kullanılır.
  • Nazım şekli: Bir şiirin mısra sayısı, kafiye düzeni ve nazım birimi gibi özelliklerinin bir araya gelmesiyle oluşan biçimi ifade eder. Gazel, kaside, mesnevi, rubai, terkib-i bend gibi nazım şekilleri vardır.
  • Mecaz: Bir kelimenin veya söz öbeğinin gerçek anlamından başka bir anlamda kullanılmasıdır. Teşbih, istiare, mecaz-ı mürsel, kinaye, tevriyeli istiare gibi türleri vardır.
  • Sembolizm: Bir kelimenin veya söz öbeğinin başka bir şeyi temsil etmesidir. Sembolizm, edebiyat alanında 19. yüzyılda ortaya çıkan bir akımdır. Divan edebiyatında ise daha çok tasavvufî şiirde görülür.

**Divan edebiyatı, Türk edebiyatında önemli bir yere sahiptir. Bu edebiyat türü, Türk kültürünün ve tarihinin önemli bir yansımasıdır. Divan edebiyatında yetişen şairler, Türk edebiyatına önemli katkılar sağlamıştır


Yayımlandı

kategorisi